onsdag, augusti 19, 2009

Karlstad modellen...ja el nej?...

Besöket av logopeden & specialpedagogen gick bra. Tog ett tag för nyvakna lilla A att våga titta på dem, men tillslut så satt hon och läste bok för dem vid sitt bord och sen byggde de med klossar på golvet. Hon imponerade på dem att bygga avancerade torn. :)

Vi diskuterade för och nackdelarna med dagis..och hur vi skall jobba vidare.
Vi har ju börjat med Karlstad modellen..fick massor med material av förra pedagogen som slutade :( Men ingen av dessa två damer kan detta... så helt plötsligt kan vi mer..och de verkar inte ha någon annan modell heller...(eller så vågade de inte stå på sig och säga det)..utan vill vi jobba vidare med den så gör vi det...(och det dagis vi (lilla A iaf) ska börja på, jobbar med detta, så känns dumt att börja med något nytt)

Så mina allmänna frågor är:
Hur har alla andra haft det?
Vad finns det för kurser för oss/HAB att gå?
Vad kan vi göra för att få till lilla A´s språkträning så bra som möjligt?

Ja.det var väll det... kan tillägga att Lilla A, som nu är 19 månader (på lördag), älskar böcker. Vi har Babblarna som vi läser om o om igen...några fler boktips med bra teckenböcker?

Ha en skön dag nu alla...snart dax för mig gå jobba...

Sprid vidare mina frågor nu..vill ha många kloka svar! Tack!

6 kommentarer:

  1. Enligt vad jag har hört så täcker karlstadmodellen alla områden vad gäller språkträning, andra "modeller" och metoder innehåller bara vissa delar. För att kunna prata behövs alla delar. Jag har pratat med två, visserligen karlstadmodell-handledare men de säger att karlstadmodellen är överlägsen.

    Kram ylva

    SvaraRadera
  2. Har förresten skickat din mejladress vidare till gympa-Marie. Hon hör nog av sig snart!

    SvaraRadera
  3. Hej Jenny!

    Jag brukar kika in här och då. Har själv en liten tjej med ds som snart är 15 månader. Kolla gärna in vår blogg. Vi bor i Sthlm och på vår habilitering arbetar alla efter Karlstadmodellen. Vår logoped använder sig av övningar ur den "rosa boken", dvs den av Irene Johansson. Vi träffas ca var sjätte vecka och får hemläxor däremellan vad vi ska fokusera på. Jag tycker det funkar bra. Min dotter ska börja dagis senare under hösten och där har jag mer ångest när jag tänker på hur otroligt viktigt det är med engagerad och intresserad personal/resurs för att min dotter ska utvecklas. Men det blir säkert bra.

    /Helena, Lilla L:s mamma

    SvaraRadera
  4. Hej tack för era svar Ylva o Helena :)
    Dagis ja...nervöst... Kul att du hittat hit..lägger till dig oxå bland mina favoriter så jag hittar tillbaka till er :)
    Ha dé

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Den ständiga känslan att man kan mer än habpersonalen gäller nog för väldigt många. Vi har haft samma problem, fått material men vad ska vi göra med det och varför gör vi det? Pappan i vår familj utbildade sig till cirkelledare enbart för att vidga våra kunskaper. Det finns nu oxå ett antal certifierade handledare i karlstadmodellen som har börjat att verka runt om i sverige. Vi anlitar Rigmor privat samt så har dagis köpt in tjänst för att utbilda Claras ansvariga pedagog i KM samt handleda dem.
    Blev du nått klokare?
    Kerstin mamma till Clara 3,5 år

    SvaraRadera
  6. Tack för ditt svar Kerstin..om jag blev klokare vet jag inte.. men skönt o höra att det fler som kämpar på med detta..

    SvaraRadera